torstai 14. marraskuuta 2013

Elämäntavoista

Mikä ikinä onkin syynä siihen, että en ole sitä onnekasta helposti raskautuvaa sorttia, kuka tietää. Nyt kuitenkin olen yrittänyt kaikin keinoin auttaa kroppaa pysymään terveenä, ja antamaan parhaat edellytykset hormonitoiminnan tasoittumiselle. Tässä asioita, joita olen pohtinut ja kiinnittänyt huomiota.

1. Tupakointi
Tupakoinninhan lopetin heti kun plussa keväällä ilmestyi tikkuun. No, kun raskaus meni kesken ja mieli murtui, tuntui ettei millään ollut mitään väliä. Niinpä marssin ostamaan tutun askin Marlboroa. Tänä syksynä kuitenkin lopetin tupakoinnin kuin seinään, samoin teki mieheni. Nyt ollaan oltu sauhuttelematta toista kuukautta, mahtaakohan olla apua vauvatehtailussa?

2. Vitamiinit ja lisäravinteet
Ennen ensimmäistä plussaa näitä ei ollut käytössä. Multivitan raskausvitamiinia aloin popsimaan plussan tultua. No sekin jäi keskenmenon jälkeen. Nykyään pillerikaartiin kuuluu seuraavat: Foolihappo ja Gelee royale. Tämän lisäksi olen koittanut vetää maca-jauhetta muutaman viikon kuureina, sen karseasta mausta huolimatta.

3. Syöminen
Vanhana syömishäiriöisenä tämä on haastavinta. Ruokailu on aina ollut mulle ongelma (tästä voin kirjottaa myöhemmin ihan oman sepustuksensa). Kuten raskauden aikana, niin nyt aktiivisessa yrityksessäkin olen päättänyt syödä hyvin ja paljon ja ennen kaikkea terveellisesti, vaikka sitten väkisin. Lääkärinikin määräsi muutaman kilon painon nousun, tai ainakin sen yrityksen. Alipainolukemissa ollaan kuitenkin edelleen.

4. Uni
Nukkumisessa olen aina ollut hyvä. Tätäkin taitoa kuitenkin haittaa toisinaan stressi, se perkele mikä tekee yöunista katkonaisen. Mutta riittävä yöuni tuntuu tärkeältä jaksamisen kannalta.

5. Rentoutuminen
Tässä olen huono. Stressaamisessa olen sen sijaan maailman paras. Juttelin kuitenkin tästä aiheesta fysioterapeuttini kanssa ja päätettiin että nyt satsataan stressin poistoon. Tidossa siis rentouttavaa hierontaa, ehkä jopa kokeillaan akupunktiota ja vyöhyketerapiaa.

6. Hyvä karma
Vaikka tämmöisiin en aina uskokkaan, mutta miksi ei. Tee hyvää muille, niin saat itsekkin hyvää. Olen ihan tietoisesti yrittänyt toteuttaa tätä päivittäisissä valinnoissani, olla vähemmän itsekäs.

Tähän listaan voi tietysti lisätä paljon muitakin asioita. Tietysti myös alkoholin käyttö on vähentynyt, oikeastaan raskausaikana totuin tipattomaan elämään ja se tuntuu jatkuvan edelleen. Ehkä, tärkein haaste itselle on kuitenkin oman mieleni sokkeloiden avaaminen. Asian hyväksyminen ja seesteisen mielentilan saavuttaminen. Se voi olla mahdotonta mutta siihen pyrin. Pyrin pääsemään eroon katkeruudesta ja riittämättömyyden tunteesta. Pyrin olemaan onnellinen ja kiitollinen vaikka tietyt asiat elämästäni uupuvat.


kuva: weheartit.com

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti